Libya Nafusa Dağı Yafren Şehri Geleneksel Erkek Giyiminin İncelenmesi (Analysis of Libyan Nufusa Mountain Yafren Traditional Man Clothing Culture)

Yazarlar

  • Enes İse JALLUTA
  • Fatma ÖZTÜRK

Anahtar Kelimeler:

Libya- geleneksel giyim- Nufusa dağı- Yâfren- giyim kültürü

Özet

Giyim, bir toplumun estetik, dinsel, siyasal, ekonomik, sosyal, coğrafi ve kültürel birikimlerinin sonucu olarak biçimlenir ve kuşaktan kuşağa aktarılır. Her ülke farklı giyim kültürü ile diğer milletlerden ayrılan özellikler taşır. İlk başlarda dış etkenlere karşı korunma güdüsüyle başlayan giyinme ihtiyacı toplumların medeniyet  düzeyi ve yaşam biçimlerinin farklılığı ile şekillenmiştir. Giyim tarihi incelendiğinde, eski devirlerden bu güne kadar giyinme biçimlerinin pek çok aşama kaydettiği görülür. Her milletin kendi yaşama şekline uygun, kültür ve dini inanışına göre bir giyim şekli oluşturduğu bilinmektedir. Nafusa dağında bulunan Yâren şehrindeki giyim gelenekleri belirli günlere, zamanlara, vakitlere adet ve geleneklere göre çeşitlilik göstermektedir. Yâren şehrindeki Amazighliler, dikiş estetikliği ve kumaşın bir araya geldiği sanatsal değerleri taşıyan ve dedelerinden miras aldığı meslek dalı olan geleneksel giyimlerle övünmektedir. Geleneksel giyimleri, Libya İslami kültürleri ve çevreleri ile uyum gösteren karakteristik bir özellik haline getirmişlerdir. Araştırma, Yâren şehri erkeğinin geleneksel giyiminin model, kumaş, renk, kalıp, kesim, desen, dikim teknikleri ve süsleme unsurlarını incelemeye yöneliktir.

Referanslar

Abu Brnousa, S. (2003). Amazigh gümrükleri.( Birinci Bası). Yâren: Düşünce Dünyası.

Abu Brousa, S. (2008). Libya’nın tarihinin dokusu.(İkinci Bası). Libya: Trablus Uluslararası Basım Merkezi.

Al Abidi, S. (1980). Abbasi dönemi Arap giyimi. (Üçüncü Baskı). Bağdat: Yayın ve Dağıtım. Al Dirudi, A. (1974). Gelenek ve göreneklerimiz. (Üçüncü Baskı). Trablus: Yönetim Genel

Kültür.

Bruonuousa, S. (2006). Libya’nın tarihi dokusu. (Birinci Bası).Trablus: Libya Yayın ve Dağıtım Merkezi.

Crane, D. (2000). Fashion and its social acendas class. (First edition(. Chicago: The Üniversite of Chicago Press. Dağıtım Raşeed.

El Mghrabi, E. (2001). El işleri ve nakış çizimleri üzerine inceleme. (Birinci Bası). Libya: Trablus Yayın ve Dağıtım.

El Muslim, A. (2007). Birleşik Arap Emirliği devletinde giyim ve moda. (İkinci Baskı). Abu Dabi: Halk Kültürü Merkezi.

Kamel, T. (1997). Modanın tarihçesi ve gelişimi. ( Birinci Bası). Mısır: Dar Al Safa. Kösoğlu, N. (1997). Milli kültür ve kimlik. (Birinci Bası). İstanbul:

Salim, A. (2002). Amazigh düğün (Birinci Bası). Yâren: Düşünce dünyası.

Shallebi, S. ( 2006). Trablus’ta kullanılan halk giysileri Trablus. (Birinci Bası). Trablus: Yayın ve Dağıtım.

Sürür, A. (1983). Türklerin Anadolu’ya yerleşmesinden sonra toplum gelişmesi açısından İzmir’de giyim kuşam. (Birinci Bası). Ankara: Yayınları.

Yayınlanmış

2017-12-30

Nasıl Atıf Yapılır

JALLUTA, E. İse, & ÖZTÜRK, F. (2017). Libya Nafusa Dağı Yafren Şehri Geleneksel Erkek Giyiminin İncelenmesi (Analysis of Libyan Nufusa Mountain Yafren Traditional Man Clothing Culture). Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi (ANKAD), 1(3), 75–90. Geliş tarihi gönderen https://ankad.org/index.php/ankad/article/view/24

Benzer Makaleler

1 2 > >> 

Bu makale için ayrıca gelişmiş bir benzerlik araması başlat yapabilirsiniz.